Sekolah Tahun 2010


Masih teringat lagi masa aku menguruskan pelajar tingkatan 1 tahun lepas. Aku settle kan urusan pelajar hampir 60 orang. Sangat tertekan. Dapat pulak kelas hujung. Wah, budak berlumba-lumba ponteng sekolah. Aku pulak berhempas pulas check tentang kedatangan mereka. Keluarkan surat amaran ponteng. Ada amaran 1, amaran 2, amaran terakhir dan surat buang sekolah.

Sampai tak terkejar rasanya. Yang paling sakit hati, ada la sorang budak ni. Selalu tak datang sekolah. Tapi selalu je dapat surat cuti sakit (MC) dari klinik swasta. Hello, takkan kau sakit setiap minggu kan. Tak silap aku, memang mak dia siap back up anaknya. Tolong 'BELI' surat MC tu kat bandar. Dekat 20 minit jugak nak pergi.


Anaknya jugak memang tak selalu kacau orang. Tapi mudah terpengaruh. Oh, anak muda. Memang zaman umur sebelum 15 tahun, memang belum matang. Tak dapat nak fikir, apa tujuan kau pergi sekolah. Tujuan asal adalah belajar. Ni kau pergi sekolah, nak cari gaduh, nak buat hal yang kononnya boleh menaikkan darah cikgu. Pergi sekolah semata-mata nak jumpa kawan. Beg kosong tiada buku. Buku teks agaknye terikat cantik je dari awal tahun.

Bila fikir-fikir balik, tindak-tanduk pelajar ni menyebabkan kadang-kadang aku senyum je sorang-sorang. Sebab apa?
Sebab dorang budak-budak lagi. Tu aje. Memang memerlukan perhatian. Kesian dorang. kat rumah agaknya tak dapat perhatian dari ibu bapa. Kat sekolah, dia buat hal lah. hehe

0 kata hati wanita on "Sekolah Tahun 2010"

Followers

 

Shout Box!!

Cerita Perempuan & Wanita Copyright 2009 Shoppaholic Designed by Ipietoon Image by Tadpole's Notez